Schriftzug
NOTES


  fanciulla

Hölderlin

...seit ein gespräch wir sind, und hören von einander - bald aber sind wir gesang...


L I F E

the best things in life aren't things


upcoming

CD "Einzelstücke" - Tonkunst Manufaktur, Marl - TM 003, XII/2017
CD "splendid isolation", neRED, München, w. Dine Doneff, II/2018


Cielo Catanese

5 riprese per viole & cembalo/piano
rec.: 29 / 10 / 2017 - 50' -------KTMP 5319 / jan. 2018


String Trio & Piano

Recording scheduled 10 / 29 / 2017 at KTMP & 4 / 16 / 2018 at BR
Ken Filiano / Charlotte Walterspiel / Gunter Pretzel / Klaus Treuheit - double bass - violas - piano/harpsichord -


M U S I C

is writing about mankind rather than being composed. - Morton Feldman


Kaurismaetic / Madrigali & Beyond AllAboutJazz ITALIA:
...una precisa linea estetica mostra di sottintendere a tutto il lavoro...i toni dell'opera sono squisitamente contemporanei....in possesso di un fascino tutto particolare, di un indiscutibile aplomb...
(12/4/13)


Norbert von Hannenheim

Klaviersonate 12 / 2. Satz, allegro & Konzert 2 / 2. Satz, molto lento (ca. 1930)
da morire


Zur musikalischen Interpretation

Irgendwas is immer falsch. - Rudolf Kolisch


Port Of Call (LP)

Pretty sharp all around. - Tom Hull


Komposition & Improvisation - HORIZONTE

Treuheit ist ein Musiker, der eine bemerkenswerte Entwicklung durchgemacht hat: Die Idiomatik des Jazzpianos hinter sich lassend - hin zu einer äußerst differenzierten und immer durchstrukturierten Genauigkeit im Erforschen der Freiräume an Klavier, Cembalo oder Orgel.
Dabei als Improvisator mit einer genauso kritischen Begrifflichkeit gegenüber dem eigenen Tun wie etwa der Komponist Nikolaus Brass. - Horst Konietzny, BR, 20.6.2017


On Music & cetera

Don't miss Joshua Cohen:
Cadenza for the Schneidermann Violin Concerto (2007) & Book Of Numbers (2015)


you don't remind me...

you remind me of you


Imre Kertész 2016

Der Betrachter
Lesen!


Ahmad Jamal Trio 1956

Count 'Em 88, w. Israel Crosby - b & Walter Perkins - d
Second to none - touch equal to Dinu Lipatti - what a timing, dynamics, precision!


Encore

Alan Marks plays Mompou: Música Callada, che bello.
I'd like to hear him w. CF. Abel, viola & - say - Tony Williams, drums?


Jakob Ullmann

lògos 'ágraphos - Die Entdeckung des Tones in der Musik, Berlin 2006
opus magnum! cf. p 571 ff


Anthony Bailes, Lute - Gaultier

Apollon Orateur
Che Musica !!!


Horizonte - BR

Aber was Treuheit auszeichnet, ist hier schon zu spüren: ein klarer, aber nicht kalter Klavierton, rhythmische Präzision, größte Sensibilität für die Feinabstufung von Klängen, das Zusammenbringen intelligent strukturierter improvisatorischer und kompositorischer Ansätze, eine starke Präsenz, nicht zuletzt auch die Interaktion mit hervorragenden Musikpartnern. Der Drang, Eigenes auszudrücken und gegebene Grenzen nicht anzuerkennen, hat dann konsequent seinen weiteren Weg bestimmt. Klaus Treuheit verfügt über ein breites, stilistisch völlig offenes musikalisches Spektrum, das Klänge der Alten Musik ebenso wie die Errungenschaften der Neuen Musik integriert und improvisatorisch nutzbar macht. Eine Kunst, sinnlich und analytisch zugleich, in der sich zeitliche Ausdehnung auf den Punkt eines Augenblicks verdichtet. - Detlef Krenge.


G e h ö r

Wenn Du dich nicht hörst - spiel leiser. - Menahem Pressler
Das Gehör überlappt Physis & Psychè.


Musik - Music

Klingend sich bewegende Form - geschmeidig, spröde, kolossal. Einzige Konstante: Das ständig wechselnde Taktmaß.

Soundscape moving - subtle, arid, crisp, colossal. The only permanence: An everchanging metre.


Patrimony - Philip Roth

(dt.: Mein Leben als Sohn)
Lesen.


Albert de Rippe 1500 - 1553

O passi sparsi
Gabriele Palomba, lute, rec. 2012
da non perdere


Laute - Michael Schäffer

che musicista!!!
(Du Fault, Gallot, Reusner, Conradi, rec. 1977)


La Solitude

...signifie plutôt royauté secrète, incommunicabilité profonde mais connaissance plus ou moins obscure d'une inattaquable singularité. - Jean Genet


Samuel Beckett

Die grundlegende Qualität der Musik wird durch den Hörer verzerrt, der als unreines Subjekt darauf besteht, dem, was ideal & unsichtbar ist, eine Gestalt zu geben & die Idee durch etwas zu verkörpern, das er sich als passendes Paradigma vorstellt.


Max Reger Tribut

"Reger Blues" mit Johannes Enders (Tenorsax & KT - Orgel),
Produktion des Bayerischen Rundfunks, September 2014, Neustädter Kirche, Erlangen, Goll-Orgel.


Louis Robilliard

L' improvisation est bien plus qu'un exercise de style. C'est l'engagement de l'être tout entier, la projection sonore d'un moment, d'une étape de son extraordinaire voyage à travers les mètamorphoses et les cataclysmes d'un univers sans cesse mouvant.


Lithuanian Keyboards

not yet a melody or no more a melody, some strange intervals, constantly changing meter, continuous modulation throughout, the fermata no fermata, the ritardando no ritardando, - maybe a mode of telling, but not altogether a parlando, heavier, more precise, still a rhythm, but not a beat - more a swinging legato, breathlike, with a strong torrent of water flowing beneath. - Johannes Bobrowski,(transl.KT)


Litauische Claviere

Noch gar keine Melodie oder keine Melodie mehr, ein paar ungewöhnliche Intervalle, bei ständigem Taktwechsel, fortwährendes Modulieren, die Fermate keine Fermate, das Ritardando kein Ritardando, - ein Erzählton vielleicht, aber doch wieder auch nicht ein Parlando, schwerer, genauer, ein Rhythmus noch, aber kein geschlagener, einer aus schwingenden Bögen, ein geatmeter, über einem stark strömenden Wasser. - Johannes Bobrowski


3 in I aus Japan

Klaus Treuheit erfreut sich überwältigender Popularität unter Pianotrio-Fans, kein orhodoxer Bop-Stil mehr, sondern außerordentliche, zum free jazz führende Energie, dunkel, überzeugender Bass und unermesslich reichhaltige Rhythmik.


Überhaupt

Leicht ist schwer was. -Karl Valentin


Lost in Translation

The secret of translation is in knowing your own language. -Ned Rorem


KT in Japan

Zur CD "3 in I", 2000 rec., 3/2016 aus Japan, Tokyo:

ドイツの名手クラウス・トロイハルト率いるピアノトリオによる、もうひとつの幻の名盤が限定復刻。

『Nardis』や『Full House』といった作品がピアノトリオ・ファンから絶大な人気を誇るクラウス・トロイハルト。説得力のある野太いベースと圧倒的なリズム感で掻き立てるドラムをバックに、アグレシッブな面を最前面に引き出した、アナザーサイド的な2000年録音盤。正統派バップスタイルは影を潜めていますが、フリージャズにも通じるような凄まじいエネルギーを噴出させるかのような、エネルギッシュな好演が続きます。


Kunst !

Ein Kunstwerk läßt den Wunsch es zu verstehen erst wachsen. -Walter Levin


Novas Travessias

Ana Cristina Mendes canta falando - ascoltatela - sopratutto quando nâo falas português, verdade.


BR-KLASSIK: Horizonte. Portrait von Detlef Krenge, 1.3.2016

Klaus Treuheit verfügt über ein breites, stilistisch völlig offenes musikalisches Spektrum, das Klänge der Alten Musik ebenso wie die Errungenschaften der Neuen Musik integriert und improvisatorisch nutzbar macht. Eine Kunst, sinnlich und analytisch zugleich, in der sich zeitliche Ausdehnung auf den Punkt eines Augenblicks verdichtet.


Bernard Groethuysen

Mythes et portraits, 1947


Henri Lefèbvre

Critique de la vie quotidienne, 1974
relire!


Raul Brandâo

Se tivesse recomecar a vida, 1930.
lesen


PURCELL

of course, the fantasias for violls
i estimate harnoncourt, 1963 & rose consort, 1995.


Anomalisa

Do watch this incredible film from the US.


Jean-Claude Éloy

Gaku-No-Michi
Merci, Yehlin Lee!


# Chris Youlden

vocal master.
thank you !


Bud Powell Trio

" If I Loved You", 1964, slowest ballad in history.
ascoltatelo!


isherwood

a single man, 1964.
lesen.


Chaucer

In Selbsterkenntnis liegt die Männlichkeit.


night fantasies

Carter - Oppens again, beautiful - don't forget rosen!
made me rethink cecil taylor.
found my way.


Nancarrow

Great - Ursula Oppens.
Abandoning Notation, ragazzi - right so!


César Franck

Choral en si mineur - Isoir!


Alfred Desenclos

REQUIEM
che musica!


George Barrow

What a light!
Cafe Bohemia, NY 1954, w. Mingus.
Thank you!


Yusef Lateef - MASTER

Purple Flower, 1961, w. Barry Harris
this is where shorter & hancock came from.
try Snafu!


I Feel A Song Coming On

Beautiful Teri Thornton - magnificent musicians: wynton, clark terry, sam jones, jimmy cobb, britt woodman, freddie green...
chef d'orchestre: master NORMAN SIMMONS!


Clark Terry

In Orbit!
w. Monk, Sam Jones & Philly Joe
Thank you!


Jan DeGaetani & Gilbert Kalish

Charles Ives: Songs
A true gem, do listen!


Teresa Berganza y Narciso Yepes

Canciones Populares Espanolas
¡Que musica! Que Musicos! ¡Gracias!


leo smit

find me a primitive man (cole porter) w. Jan DeGaetani - sensational, what a timing!
whole record: listen to "ev'ry time we say goodbye" shattering, great!


Gigi Gryce

w. monk, blakey, heath
incredible, 1955, Nica's Dream... da morire!


erik satie

reinbert de leeuw!
che meraviglia!!


Arnold Metzger

Freiheit & Tod, 1955
Lesen!


untertauchen

Lydia Tschukowskaja


Gesualdo

Delitiae Musicae, Naxos 2010-2013, 7 CDs: meraviglioso.


Kunst !

Der Maler soll nicht bloß malen, was er vor sich sieht, sondern auch was er in sich sieht. Sieht er aber nichts in sich, so unterlasse er auch zu malen, was er vor sich sieht. -Caspar David Friedrich


Inquisitorien - KTMP 9805

Beautiful record! Listen to the splendid Blüthner Grand Piano, 1871 - excellent preparation, too.


Eine Philosophie der Musik

Gunnar Hindrichs: Die Autonomie des Klangs, Suhrkamp 2014
§§ 96 - 99 !!


Erica Pedretti

Engste Heimat
lesen!


Emmanuel Nunes

che musica!
machina mundi....


Überzeugung

It is certain my conviction gains infinitely, the moment another soul will believe in it.
Novalis (Motto in Joseph Conrad: Lord Jim)


Paul Bley Trio

Touching (1965) & Ramblin' (1966) - unsurpassed


Gaston Bachelard - Musique

Ecoutez &
regardez, svp:
http://youtu.be/voquPzwt9UA
et n'oubliez pas: Marie-Pierre Lassus: GB musicien, 2010


Intonation Varieties - Microtonality

Please do listen to my madrigali 2°& 3°libro (cembalo & digital processing) with Yehlin Lee, KTMP 2005


Lento espressivo & Adagio sereno

Elliott Carter, 5th Quartet, Pacifica Quartet, 2007, Naxos


Musica

Ma io, se musica ha da essere, voglio che sia un massaggio serafico sulle cicatrici dell' anima.
Gesualdo Bufalino


Just Intonation

Ben Johnston: 2nd Quartet, 1964.
Versions:
Composers Quartet,1970 & Kepler Quartet, 2006


La Musique

L'âme musicienne, qui participe à son rang à la fécondité illimitée de l'Esprit, développe spontanément en elle une musique intérieure d'essence subtile, antérieure au sens - ainsi fondant la beauté.
Henri-Irénée Marrou


Full House

CD FULLHOUSE KTMP 9112
レア廃盤ピアノトリオ復刻 2014年第一弾!
当店オファー品の為、ご予約頂きますと確実にご入手頂けます。
通常価格 3150円→お得意様特価 2950円 1/7締切り
正統派バップスタイルとヨーロッパらしいリリシズムが凝縮された、ピアノトリオマニア垂涎の1枚。
Klaus Treuheit Trio としては、すでに「Nardis」がファンの間で高い評価を受けていますが、こちらはさらに激レアで好内容な5年後に発表された1991 年作品。
都内大型専門店の中古コーナーでも高額レア廃盤の常連である本作を是非お手元に!


Allegro fantastico, Presto scherzando & Andante espressivo

Elliott Carter, 2nd Quartet, Composers Quartet, 1970


AAJazz


Klaus Treuheit
Nardis
2011
Another German jazz talent whose music has become highly collectable is the pianist Klaus Treuheit. His trio album Nardis with bassist Christian Lachotta and drummer Hans- Günther Brodman shows group interaction of the highest order and it is no wonder that the deep lyricism and swing of the group is in demand.
Treuheit has a wide knowledge of jazz tradition and his trio knows the vocabulary of standards and bop. As a composer, he brings in various influences. For instance "Sidran," a tune whose harmonic delicacy is framed by a spicy hard bop blues, and Latin rhythms surface on "Herbstlaub" and bring in a touch of sunshine.
As opposed to the sunshine of "Herbstlaub," the composition "Winterlied" emphasizes the other side of the season, with a melancholy mood and dark and heavy minor chords, but the brooding ambiance is balanced by light melodic lines that sing in the darkness.
It is characteristic of the group that they sing together as a trio and swing with sensitivity. There's a constant variety in the playing of Brodman, and Lachotta carves exquisite motives on the bass. Nardis is a beautiful flower of an album.
Jakob Baekgaard, AllAboutJazz, March 5, 2014


Dal Giappone


hiro | 愛知県 | 不明 | 17/March/2012
Nardisというタイトルながら、Nardisは収録されていません。マイルスのスピリットをこのピアノトリオで表現しかったということでしょうか?1986年録音の隠れ名盤との謳い文句ですが、確かに古臭さは感じられず、瑞々しい音に溢れています。多少リズムのばらつきはありますが、手慣れた演奏よりは新鮮味がある。本場に負けまいとするユーロ圏のジャズマンの気概にあふれた秀作だと思います。


Each man his own Academy

The thing that makes jazz so interesting is that each man is his own academy....If he's really going to be persuasive, he learns about other academies, but the idea is that he must have that special thing. And sometimes you don't even know what it is.
Cecil Taylor


Entendimento

Mergulhe no que você nâo conhece como eu mergulhei. Nâo se preocupe em 'entender'. Viver ultrapassa todo entendimento.
Clarice Lispector


Freedom

Freedom is a gift not very many people are apt to accept.
Ginger Baker


On Cembalo-playing (CDs KTMP 2005 & 5311, 2013)

Cembalo - means: no pedals, the fingers have to keep pressing the keys down to keep the sound going. Highly sensitive mechanics, overwhelmingly rich in sound & texture at all levels, dynamic nuances far beyond ordinary scope due to the usage of the buff-stop: the various registers can thus be fine-tuned. Contemporary playing techniques - preparations included - allow fresh & surprising sound-textures.


Liner Notes: Madrigali dal 2°&3° Libro, KTMP 2005

Continuity happens: it simply exists for us. If you emphasize it in music, however, make it shift, hesitate: keep it moving, move in circles, spirals: thus createing suspension. You will easily detect & enjoy those moments. Rhythmic-motoric elements are to be found occasionally only (unlike in ethnic music) - they are by no means avoided, though: they are included, combined with microtonal tensions.