Schriftzug
NOTES


  fanciulla

no time - just places

Hommage à Gerald Murnane & Georges Duhamel


KT - Orgel & Komposition10.05.2024,22.05Uhr



BR-KLASSIK - ORGELMUSIK
César Franck: "L'organiste", Offertoire C-Dur (Carsten Wiebusch); Gottlieb Muffat: Canzona Nr. 11 (Jörg-Andreas Bötticher); Johann Sebastian Bach: Fantasie G-Dur, BWV 572 (Olivier Latry); Alexandre Guilmant: Lamentation d-Moll, op. 45 (François Lombard); Jehan Alain: "Postlude pour l'office de complies" (Bernhard Schneider); Klaus Treuheit: "case catalani" (Klaus Treuheit)


BR 2 Klassik,19.04.2024, 22.05 Uhr ORGELMUSIK
Iannis Xenakis: "Gmeeoorh" (Dominik Susteck, Orgel); Klaus Treuheit: Aus "5 vor ¾" (Quatuor à la recherche); Tobias Tobit Hagedorn: "Standpunkte" (Dominik Susteck, Orgel; Tobias Hagedorn, Elektronik)


Madri­gali für Cembalo von Klaus Treu­heit: „Ein Cembalo hat natur­gemäß keine Pedale, soll der Klang weiter­ebben, müssen die Finger die Tasten unten halten“, sagt der Kompo­nist Klaus Treu­heit, der mit den madri­gali 2 & 3 libro (2005) eine äußert moderne Einspie­lung schuf, in der er „die Reibung zwischen Inter­vall und Tonhöhe“ nutzt und durch „ein leichtes Präpa­rieren des Instru­ments mit Papier oder Zellu­loid sagen­hafte Ober­töne hervor­bringt.“ In ihrer Kürze und fehlenden Tempe­riert­heit erin­nern Treu­heits Stücke an Fres­co­baldi und Froberger, was aber Rhythmik, Harmonie und Into­na­tion angeht, fördern sie völlig neue Klänge zu Tage. crescendo 2015, Stefan Sell
Traité de la Musique

Selon l'esprit de Saint Augustin, 1942, Henri Davenson

N'oubliez pas: De la conaissance Historique, 1954, Henri Irénée Marrou


Morton Feldman

Ich spüre, daß ich mit meinen Klängen zuhöre und tue, was sie mir sagen, nicht aber, was ich ihnen zu sagen hätte.


Someone to watch over me

Don Byrd w. FRANK FOSTER, Hank Jones!, Paul Chambers, Kenny Clarke 1955
Now: That's Jazz - 4 mila out of 10 stars

Like Serge Chaloff 1956: Blue Serge, Sonny Clark, Leroy Vinnegar, Philly Joe ! - Trading real 4s on Susie's Blues. PLUS: Gigi Gryce Orchestra 1955: Smoke Signal: Dig Klook's drums ! -No comparison today, hélas! I'm not talking about technique - musicianship...Art Farmer, Oscar Pettiford, Jimmy Cleveland...Shannon Barnett comes to my mind, though...complimenti, signora!! *** Take Fuller/Golson 1958: All of them outstanding: Persip, Chambers,Wynton!!! - times passed...: Clifford & Harold Land 1955: I remember very well hearing & learning clifford's joy spring & daahoud w. traugott on tenor (jäschke w Heinz Köhler Guitar in 1974) - I even played tenor then.. Helmut Winter plays Scheidemann & Bruhns in Altenbruch...da morire, 1966..
Mozart

Quartett F dur, KV 590, Juilliard 1976 - 1790
da morire


Musik &

In der Musik geht es nicht um Perfektion, sondern um die Freiheit, zu zeigen, wer man wirklich ist. = Unterscheidungsfähigkeit, direi


Gesualdo

Non dimenticare: La Venexiana & La Compagnia del Madrigale !!


Froberger

Davitt Moroney, Lanvellec, Robert-Dallam 1653!!


Aus New York, August 2022, nardis 1986, reissue sonorama LP/CD 2011

[DOS-CWW1A42-4Z-882119006124] New! ----- from New York's Largest Selection of Entertainment Media Since 1976!

Nardis is a truly timeless and highly emotional production. Centered around Klaus Treuheit, double bass and drums are the extensions of the pianist`s musical ideas, making their own equally important contributions. Sometimes Chistian Lachotta and Hans-Günter Brodmann just back up the pianist as a reliable rhythm section, while in the next moment they become individuals with their own musical comments. That`s why the album stands out as a further development of the already then submerged bop tradition, adding new sound patterns and forms of expression to the faded genre. It develops an aesthetic discourse by the help of sensitive tone-colours in a strong emotional range between tension and relaxation. An "internalization of the message behind the notes" as Treuheit says himself, influenced by the "incredible harmonies" of Bud Powell.


Ästhetik / Kunst

In den Gebärden der alten Figuren bricht die Freude nicht in Lachen aus, sondern sie zeigt nur die Heiterkeit vom inneren Vergnügen. - J.J.Winckelmann, 1759


Das Leben

wird erst rückblickend verstanden-muß aber vorwärts gelebt werden. - Kierkegaard


Musik.

In der Musik betrachtet die Seele sich selbst. - Solger


G.H. Mead 1931/36

Mind, Self & Society / Movements of Thought in the Nineteenth Century
Outstanding Contributions


Taiga 1992

Ulrike Ottinger

Grandiose Dokumentation, nicht nur ethnographisch, auch politisch - Aktuell! Die Schamanin mit ihrer Familie - kein Gender Nonsense...ansehen!! #Ich spielte mit sainko namchylak in münchen - wasne erfahrung
Busch Quartet

Beethoven op 131


Mozart

KV 590, 2. Satz, sopratutto: La Bellezza Pura


monk..

Those wonderful recordings early 50ies w. copeland, foster, mapp, heath, blakey..da morire

- Not showing off, not running the scales.. Just a gigolo: Anton Webern doing an arrangement, !954 - unfortunately he was shot by an american soldier in '45.
Penderecki

TREN: Hiroshima


Beethoven

Op. 130, Busch Quartett, 1941, NY - what a band. Nicht so viel Druck mit dem Bogen auf der Saite...as most others do apply
When I discovered string quartets in the late 70ies: Zemlinsky, Apostel, Franck, Debussy, Ravel, Brahms, Verdi, Reger, Schönberg, Berg, Bartok, Ives, Webern, Carter, Nono, Johnston, Maestro Haydn, of course....Pro Arte Quartet, Schönberg op. 30, 1950: 25 von 10 möglichen Sternen.

Oder die Aufnahmetechnik: Warum klingen Gieseking & Lipatti so unerreicht gut?
Stendhal

Les beaux-arts sont le produit charmant d'une fermentation générale et profond dans un peuple. Imiter, par des moyens artificiels, les signes extérieurs qui couvrent cette fermentation, et en attendre les mêmes effets: c'est faire des academies!

C'est un grand malheur d'avoir vu de trop bonne heure la beauté sublime. - Ma chère Sibylla...et Bud Powell & Anton Webern, Monk


Aktuell

Aus Angst vor dem Tode nahm er sich das Leben.
Anne-Sophie Mutter: Unsere Politik ist nicht nur kunstfeindlich, sie ist kunstverachtend.


Elmo Hope

What a musician - Homecoming, 1961, he could write for 3 horns!
My main man, along w Herbie Nichols, does anyone notice his touch, attack? - He played scarlatti & bartók.

I dedicated one of my very first broadcast-recordings to him, 1979. West indian heritage, both.
Natur.

Wir wissen alle, daß wir ein bißchen besser sein könnten als uns die natur gemacht hat. - Mauriac


MUSIC!

Chris Youlden: Give Me A Penny & Michael Schäffer: Lute Suites.


PIANO !

Ursula Oppens, Charles Rosen, Gilbert Kalish, Leo Smit.


Imre Kertész

...die trauerdurchdrungene Freude...

O dolorosa Gioia, scriveva Maestro Gesualdo nel 1606.
Murnane 1985

Landscape with Landscape
cazzo!!
Can be read as a transition from his early works to Tamarisk Row & Plains
Signifies a dignity in its own right - you'll understand my interjection then. - Or is it the gist?


Abbey Lincoln

Nothing is cheap -
measured by the dues you pay.....it takes some doing....


Turfan Fragments, Feldman 1980

Beautifully delivered by Petr Kotik & the orchestra of the S.E.M ensemble 2001.
Kotik: the question is whether we will control the materials or choose instead to control the experience.


Schumann: Gesänge der Frühe,op.133

Laurent Cabasso, # 1, 2 !


"Bruits", Paris 1977, PUF

Jacques Attali *1943 - Oeuvre presque incroyable.
Quelle perspective, même prospective.
A lire.

Quelle aide en réflechissant la musique. Comme Adorno le disait: Wer nur von Musik etwas versteht, versteht auch von Musik nichts.
Georges Gromaire

La multitude des couleurs discrètes.


Cielo Catanese

Die Idee, aus Carters 2. Streichquartett die Stimmen der 2. Violine & Viola gemeinsam zu studieren - nicht um sie aufzuführen, sondern sich den Verlauf zu vergegenwärtigen.

Now getting into Johnston s 2nd quartet - Natural Intervals. KEPLER QUARTET.
Murnane

There s no time, just places

I could never accept, that my mind is creation, much less a function, of my brain.
Christian Rohlfs

1849 - 1938

Letzte Chrysanthemen....
Monk Feldman

As far as i know: Feldman & others attented to listen to M w. griffin / coltrane at 5spot...in 58...not a bad thing, methinks


Feldman

Master in instrumentation, voicings, dynamics, timbre, Timing, among other related topics


Maestri Scheidemann & Helmut Winter

Erbarm dich, o herre gott,
Brilliantly conceived & excellently delivered.

Da morire.

Not to mention works by Maestro Bruhns, same record: Maestro Winter at Altenbruch - Contrived me to really play the organ - so i started out again...
Bud Powell, 1947

Nobody could play the piano like BP. - Tristano

BP saved my life - along with Anton Webern. Clean articulation, touch, sound, voicings unheard before & after, even dexterity - what did they do to him? GENIUS. Those quasi legato lines - with a sheet of paper between every note - means: no pedal. What an ear - utmost self-control whilst performing. - Unsurpassed.
Genuine Improvisation

My newly published Trio: PRICKLY TENACITY, KTMP 2020
nobody solos, no rhythm section: We do it at the same time:
reeds, piano/harpsichord, percussion - no rehersals -- enjoy!


Handlungstheorie

Alfred Schütz: Movens dichotomisch: Um zu / Weil...Aber: Künstlerisches Gestalten: Marx wußte: Nach den Gesetzen der Ästhetik kann der Mensch: Kunst transzendiert, der Möglichkeit nach.

Goffman: The presentation of Self in everyday life...


Maestro Haydn

Die 7 letzten Worte Jesu
Orchestral Version: Orchestra da Camera di Padova e del Veneto (Angerer).
Quatuor Festetics on Period Instruments.


Contributing

Music is about contribution - not competition, Michael Session taught me.


Barry Harris

Did you know that both: hancock & hill took lessons with him in 1960?
He told me so.


Hank Mobley

when i attented herb's masterclass at mozarteum i mentioned hank. he said: you know him? he was just a local musician - wrong he was: A Master!

whereas herb sold his great talent to money & fame - maybe he should'nt have joined crazy weird miles...he told me a lot personally about getting into miles' combo - and about t.williams, too. Miles should have taken hank jones into his combo when evans left - what a master Hank Jones is!
and now?

we've had hank mobley & his crew: the turnaround. billy higgins sings on drums - maybe he is the froberger of our time?


GEMS in oblivion

Hassler, Shakespeare (sonett 116), Gesualdo - later Schleiermacher, Humboldt, Hegel,
treasures - worth thinking of constantly.

Remember: Pico della Mirandola, Vico... today: Mostly noisy sinners, tiresome eccentrics took over. Goethe remarks: Verwirrte Rede über verwirrtes Handeln waltet über der Welt. - Although there's Murnane, Handke, Strauß...
I wish

Bud Powell had played " O haupt voll blut & wunden" (hans leo hassler).
actually entitled then: Ich gieng einmal spatieren.


Shirley Horn

Day By Day, 1960,.....she sings/phrases/articulates like a HORN.
Beautiful.


Larry Young

Major affair - organ/drums - that's it, 1967.


Art Farmer 4, 1965

Sing me softy of the Blues: What a statement.

Imagine andrew hill or Cecil at the piano, though Kuhn does well. Miles sounds like mickey mouse - he was, despite his ability, no doubt - the commercial mafia, what a shame. - LaRoca: Genius, plus Swallow.
LESTER - Dexter - Cohn - Hank

!!!!!!!!!!!!!


Die Mittelstimmen

*******


Verlust

Was haben wir eingebüßt:
Hassler: Ich gieng einmal spatieren, 31 x
Scheidt: Passamezzo
16./17. Jh.
Döling, Cembalo


Sonny Clark

My Conception, SOLO (1960)
Use to play it for 30 years: Hancock, Bill Dobbins & many greats asked me: What is that..

Mind: Blues Blue! Along with HAROLD LANDs Lydia's Lament (1958) - still in my repertoire: Listen to my NARDIS LP/CD (1986/2011), Sonorama.
Discretion in the Interval

Emily Dickinson


Weisheit

Wo aber Gefahr droht, wächst das Rettende auch. - Hölderlin


Unsung Masters

Earl Coleman
Try The very thought of you, A song for you...w. Hank Jones.

Ernestine Anderson w. Gigi Gryce,1955: Both songs - a gem. - - Paul Bley Trio: Long Ago & Far Away (rec. 1963, ECM, published later, before they became so weird).
La Vita, cosa è -

o siamo già morti senza saperlo? - Eugenio Montale


Marx: Philosophisch-ökonomische Manuskripte

Der Mensch ist das einzige Wesen, das nach den Gesetzen der Ästhetik zu schaffen in der Lage ist.


I think there must be a place in the Soul all made of Tunes...

IVES, The things our fathers loved


Groethuysen

Welche Fragen haben sich Menschen zu einer bestimmten Zeit gestellt: Lassen sich so Epochen unterscheiden?


Müthel Clavichord Works

Menno van Delft - What a masterful rendition.


Sound !

The modern grand piano kills them all - those nuances. Most important, the difference. Some know it: e.g. Andràs Schiff.
Even those19th century Blüthners - parallel strings...

And the violins etc. - what a loss.
Müthel Master

What a Musician.
I learned - he concertized preferably in wintertime, when there was snow, thus not that much noise from outside..love that.


Ives & Porter

I sure learned a lot from them - the songs.

Miss DeGaetani both times with Masters Leo Smit/Gilbert Kalish. All of those 5 masters of those little things/petitesses that are not insignificant, they're the core of distinction: music - the realm of differe/ance. rythm changes, dynamics, articulation, hesitation, the abovementioned do it excellently. * +Wojciech Has, Great Composer: Saragossa Manuscript,1964.
Port Of Call

All improvised on the spot.
Rehearsing - comme tout cela est loin.


Ein Meister des Wortes, nicht nur...

Botho Strauß

Sieht klar, kann formulieren.
4 Masters

I'd love to hear Mobley & Müthel improvising together - maybe Higgins on drums joining them plus Art Davis on bass - do hear it in my head, though.


Müthel Organ Works

What a splendid cd by italian musician: Matteo Venturini.

Unbezeichnetes Stück in C - Dur!! Die Liegetöne. hat mich zu "teretisma" inspiriert: ich kannte das stück aber noch gar nicht.
Gerald Murnane *1939

What a giant - outstanding.
(Short Fiction, e.g. - Last Letter to my Niece.)

He tells about creative music, too. Try "Border Districts", 2017.
Ives' last song

In the morning - I hear bud powell, My devotion.These chords,that restraint.

Inspired me to create misterioso # 4 on NBLP 104 with Lou Grassi.
Horace Parlan

Heard him long ago at a club - solo, his band was late, noisy then - he played beautifully, just going strong - we had a conversation after his first set. I mentioned: This was a way to handle the situation. He replied: The only way - taught me a lesson.


Changed My Life

Roach 4tet: speak brother, speak - San Francisco 1962
mal waldron: solo - thats it!
All of them: beautiful musicians - Max a giant, explorer. Riding, cooking the elementary Blues, the 4 of them - Now it's clear where my inspiration stems from.

Discovered it in 1974 - when i met MW personally in '75 and told him about my experience about this recording, he was surprised & astounded adding: It opened your ears, methinks - right he was. Mind The Quest (1961), though. MW kills it on Mingus' "Cafe Bohemia" 1955 - along with Master George Barrow.
Leben !

Die schönsten Dinge im Leben sind gar keine Dinge.


First Things First

Did you make things clear? - Morty

How do you keep it going, morty?
Music..Art

intervals, density, space, time, colour, what is melody: Imagination

Musik: Ewiges zeitlich gestalten. - Malerei: Unendlichkeit räumlich abbilden. - Das Unendliche / Ewige ist ja nicht außerhalb des Endlichen / Zeitlichen - Im Gegenteil. Demasiado, ma non troppo... Not running the scales...: Hank Mobley: A Master's Voice!
Leben vor dem Tod ?

Vincentino - Gesualdo - Haßler - Stöeffken - Frescobaldi - Froberger - Purcell - Bruhns - Müthel - Haydn - Schubert - Franck - Satie - Ives - Wyschnegradsky - Carter - Scelsi - Varèse - Feldman - Johnston

earl hines - benny carter - oscar pettiford - george barrow - yusef lateef - bud powell - harold land - eric dolphy - hank mobley - SONNY CLARK - paul bley - paul chambers - billy higgins - joe chambers - larry young/khalid yasin - anthony williams
Le Temps & Le Mot

L'imprecision du temps a besoin, elle aussi, d'être vécue. Comme l'accrue du mot. - René Char


Die Sprache

...ist es, die den Menschen spricht. - Ricoeur


Harmony

The sweetest & best Harmony is, when every Part or Instrument, is not heard by itselfe, but a Conflation of them all. - Francis Bacon

Clarence Profit: I didn't know what time it was!
Aktuelles

Manchmal scheint mir, die Welt ist schon untergegangen. Es gibt nur noch ein Als-ob. Als ob Frieden käme. Als ob Welt wäre. Als ob Kinder wären. - Handke: Immer noch Sturm, 2010.


Port Of Call - Polska - multiculti.com

Piękny zestaw improwizacji zaczerpniętych z tradycyjnego jazzowego idiomu – w części osadzonych na szkicowych kompozycjach, w części jednak będących pełna swobodnej inwencji dźwiękową podróżą. Rozgrywający sie w szerokiej przestrzeni brzmieniowej duetu fortepianu oraz perkusji został nagrany przez dwóch cenionych muzyków - niemieckiego pianistę Klausa Treuheita oraz znanego choćby z nagrań Nu Band czy też rejestracji własnych, autorskich projektów amerykańskiego perkusistę Lou Grassiego. Piękny duet ukazujący kreatywność instrumentalistów i otwartość jazzowej idiomatyki.

Download @ NoBusiness 104
Dine Doneff & Klaus Treuheit - Litauische Claviere -

Beautiful recording 2016,12 tracks @ KTMP
To be published @ neRed


Klaus Treuheit, Orgel, Neustädter Kirche, Erlangen

Im Rahmen des 21. Internationalen Figurentheater-Festivals 2019 spielt Treuheit jeweils im Anschluß an Moran Duvshanis "Cardiophone Performances" vom 24 - 26. Mai ab 19 Uhr (25.: 22 Uhr !) seine komplementären organischen Reflexionen (je 20 Minuten) zu "Music of the Heart".


Orgelmusik BR_Klassik_Klaus Treuheit, 2019


19.7. 2019, BR Klassik, 22.05 Uhr, "Let Them Call It Jazz" - Duo mit Lou Grassi, Schlagzeug (48'). Klaus TREUHEIT: "feldman@5-spot: second set" (Gunter Pretzel, Viola; Klaus Treuheit, Orgel); 15.3., 22.05 Uhr - 15.5., 00.12 Uhr, Concerto Bavarese, BR 2,"Confessions Unpronounced 2 & 3": Klaus TREUHEIT, Orgel & Savina Yannatou, Singstimme, (beides aufgenommen in St. Sebald, Nürnberg)


Klaus Treuheit Cembalo Trio - jazztime_BR KLASSIK

18.12.18 - 23.05 Uhr
Cielo Catanese
Treuheit - Cembalo, Gunter Pretzel & Charlotte Walterspiel - Violen

ebenso / episis: 8.2.19, concerto bavarese, BR 2, 00.12 Uhr
Klang & Rhythmus

Werdende Klänge: Sich erfüllende Zeit. Der Beginn ist das Potential einer Dauer, kein Zeitpunkt.
Das Metrum ist nicht Wiederholung, sondern Erzeugung von Zeitmaßen in einer fließenden Kontinuität.

- Aristotically speaking
CD " EINZELSTÜCKE", TM 003, Dortmund: ... Klaus Treuheit, den man wohl als den ambitioniertesten Musiker der freien Improvisation auf Kirchenorgeln und historischen Tasteninstrumenten bezeichnen muss...Treuheit weiß wie kein anderer, die gewachsenen und jahrhundertelang entwickelten Potenziale dieses größten Instruments mit der musikalischen Gegenwart, ja mit dem unmittelbaren Augenblick kurzzuschließen. So wird man nachhaltig hineingezogen in dieses Klanguniversum, das unter Treuheits Händen (und Füßen auf den Pedalen) entsteht... - Stefan Pieper, NRW JazzNet, 30.3.2018
M U S I K

ist Einbildung des Geistes ins Intentionslose, die versöhnt, indem sie treu an den eigenen leibhaften Ursprung erinnert. - Adorno

...bald aber sind wir Gesang. - Hölderlin ...I DIDN'T KNOW WHERE THE NOTES CAME FROM. - Earl Hines
M U S I C

is writing about mankind rather than being composed. - Feldman


Klaus Treuheit: Kaurismaetic / Madrigali Dal 2° & 3° Libro / Beyond AAJazz ITALIA Vale ben la pena di fare la conoscenza con Klaus Treuheit, pianista, clavicembalista, organista e compositore tedesco, e la sua musica: Klaus Treuheit - Kaurismaetic - KTMP (2012 L'approccio si precisa fin dall'avvio libero quanto sorvegliato, molto "intenzionale," in possesso di un indiscutibile aplomb. Via via affiorano tratti di più marcata introspezione (seconda e terza traccia - tutte senza titolo, ma solo con progressione in numeri romani - e poi ancora la quinta, particolarmente distillata), pur sempre in alternanza con momenti più vitali, a tratti nervosi, come accade nel quarto episodio, che peraltro tende periodicamente a placarsi, per poi torcersi, quasi rovesciandosi su se stesso. Una precisa linea estetica mostra di sottintendere a tutto il lavoro, al cui interno il flusso di idee ha rarissimi momenti di risacca. Qua e là Treuheit opta per quei suoni "preparati" di cui del resto, come vedremo, è fedele cultore, e il cui esempio più significativo sembra coincidere con la settima e penultima traccia, che in generale predilige sonorità scure e deambulanti, prima dell'epilogo (ottava traccia), lievemente estenuato. Klaus Treuheit - Madrigali dal 2° & 3° libro - KTMP (2005) Transitando dal piano al clavicembalo, eccoci al lavoro più attempato del trittico (incisioni risalenti al biennio 2004/2005), attraverso il quale Treuheit rispolvera la forma del madrigale. In realtà i toni dell'opera sono squisitamente "contemporanei," nell'accezione più ampia del termine, anche grazie al lavoro di sponda (per lo più molto discreto) offerto dai processori manipolati da Yehlin Lee. Ciò che da subito colpisce è la componente timbrica, a cui siamo evidentemente poco adusi, negli ambiti che di solito pratichiamo. Massiccio qui - rifacendoci a quanto detto poco fa - il ricorso alla "preparazione" dello strumento, in un procedere tutt'altro che privo di arditezze di varia natura. Dei due libri richiamati nel titolo, al secondo sono destinate la prima e l'ultima sezione del CD, mentre al terzo (scordature) spetta quella centrale, a conti fatti la più interessante, certo la più inusuale. Dal buono in su tutto il resto. Klaus Treuheit Trio - Beyond - KTMP (2007) Sostanziale compendio dei due appena incontrati, è l'album in trio (inciso nell'anno in cui è uscito: 2007), oltre tutto sotto una luce quanto mai emblematica, visto che comprende una pagina (tre movimenti) per piano preparato e una seconda (sette) per clavicembalo, entrambe ovviamente con l'aggiunta di contrabbasso e percussioni. I procedimenti riprendono a grandi linee quelli già descritti, anche se ovviamente la struttura a tre determina un incedere "altro," collettivo e attraversato da un necessario interplay, per quanto rimanga la personalità di Treuheit - in fondo fisiologicamente - a veleggiare una spanna sopra le altre. La musica procede spesso sghemba, asimmetrica, a tratti quasi dinoccolata, generalmente in possesso di un fascino tutto particolare, lontano da ogni luogo comune o dato linearmente acquisito. Degno di nota, su tutto, il trittico che va dal settimo episodio al nono, a tratti nervoso fin quasi alla frenesia, mentre andrà sottolineata - rifacendoci a quanto si diceva in apertura - la dedica, stavolta esplicita, ad Aki Kaurismäki nella terza e ultima "Trascendental Isle" pianistica.
Norbert von Hannenheim

Klaviersonate 12 / 2. Satz, allegro & Konzert 2 / 2. Satz, molto lento (ca. 1930)
Herbert Henck, ECM. - Avec chaque homme c'est un monde qui meurt. Henry Heine


L'affreux temps, le mirroir du néant

Irgendwas is immer falsch. - Rudolf Kolisch


Komposition & Improvisation - HORIZONTE

Treuheit ist ein Musiker, der eine bemerkenswerte Entwicklung durchgemacht hat: Die Idiomatik des Jazzpianos hinter sich lassend - hin zu einer äußerst differenzierten und immer durchstrukturierten Genauigkeit im Erforschen der Freiräume an Klavier, Cembalo oder Orgel.
Dabei als Improvisator mit einer genauso kritischen Begrifflichkeit gegenüber dem eigenen Tun wie etwa der Komponist Nikolaus Brass. - Horst Konietzny, BR, 20.6.2017


Stendhal

On est ce qu'on peut, mais on sent ce qu'on est.


you don't remind me...

you remind me of you

earl hines 1927/8 & 1956, andrew hill 1963/4, BUD POWELL - Erik Satie always & the touch of gieseking & lipatti - hank mobley, gigi gryce, booker little...cecil, jan potocki (& wojciech has!!), elliott carter, thurston dart, gustav leonhardt - ditrich stöeffken, 17ième siècle: Suites pour viole seule, jonathan dunford !
Jakob Ullmann

lògos 'ágraphos - Die Entdeckung des Tones in der Musik, Berlin 2006
opus magnum! cf. p 571 ff


Horizonte - BR

Aber was Treuheit auszeichnet, ist hier (1986-Nardis) schon zu spüren: ein klarer, aber nicht kalter Klavierton, rhythmische Präzision, größte Sensibilität für die Feinabstufung von Klängen, das Zusammenbringen intelligent strukturierter improvisatorischer und kompositorischer Ansätze, eine starke Präsenz, nicht zuletzt auch die Interaktion mit hervorragenden Musikpartnern. Der Drang, Eigenes auszudrücken und gegebene Grenzen nicht anzuerkennen, hat dann konsequent seinen weiteren Weg bestimmt. Klaus Treuheit verfügt über ein breites, stilistisch völlig offenes musikalisches Spektrum, das Klänge der Alten Musik ebenso wie die Errungenschaften der Neuen Musik integriert und improvisatorisch nutzbar macht. Eine Kunst, sinnlich und analytisch zugleich, in der sich zeitliche Ausdehnung auf den Punkt eines Augenblicks verdichtet. - Detlef Krenge.


G e h ö r

Wenn Du dich nicht hörst - spiel leiser. - Menahem Pressler
Das Gehör überlappt Physis & Psychè.


Musik - Music

Klingend sich bewegende Form - geschmeidig, spröde, kolossal. Einzige Konstante: Das ständig wechselnde Taktmaß.

Soundscape moving - subtle, arid, crisp, colossal. The only permanence: An everchanging metre.


La Solitude

...signifie plutôt royauté secrète, incommunicabilité profonde mais connaissance plus ou moins obscure d'une inattaquable singularité. - Jean Genet


Samuel Beckett

Die grundlegende Qualität der Musik wird durch den Hörer verzerrt, der als unreines Subjekt darauf besteht, dem, was ideal & unsichtbar ist, eine Gestalt zu geben & die Idee durch etwas zu verkörpern, das er sich als passendes Paradigma vorstellt.


MUSIK ist Geist, Seele, die unmittelbar für sich selbst erklingt und sich in ihrem Sichvernehmen befriedigt fühlt. - Hegel (Anwendung des Gehörs auf sich selbst.) - Der allgemeine menschliche Geist als reine Abstraction ist in jedem Momente der Musik gegenwärtig zu denken. - Solger, Ästhetik.
Louis Robilliard

L' improvisation est bien plus qu'un exercise de style. C'est l'engagement de l'être tout entier, la projection sonore d'un moment, d'une étape de son extraordinaire voyage à travers les métamorphoses et les cataclysmes d'un univers sans cesse mouvant.


Lithuanian Keyboards

not yet a melody or no more a melody, some strange intervals, constantly changing metre, continuous modulation throughout, the fermata no fermata, the ritardando no ritardando, - maybe a mode of telling, but not altogether a parlando, heavier, more precise, still a rhythm, but not a beat - more a swinging legato, breathlike, with a strong torrent of water flowing beneath. - Johannes Bobrowski,(transl.KT)


Litauische Claviere

Noch gar keine Melodie oder keine Melodie mehr, ein paar ungewöhnliche Intervalle, bei ständigem Taktwechsel, fortwährendes Modulieren, die Fermate keine Fermate, das Ritardando kein Ritardando, - ein Erzählton vielleicht, aber doch wieder auch nicht ein Parlando, schwerer, genauer, ein Rhythmus noch, aber kein geschlagener, einer aus schwingenden Bögen, ein geatmeter, über einem stark strömenden Wasser. - Johannes Bobrowski


3 in I aus Japan

Klaus Treuheit erfreut sich überwältigender Popularität unter Pianotrio-Fans, kein orhodoxer Bop-Stil mehr, sondern außerordentliche, zum free jazz führende Energie, dunkel, überzeugender Bass und unermesslich reichhaltige Rhythmik.


Ãœberhaupt

Leicht ist schwer was. - Karl Valentin


Lost in Translation

The secret of translation is in knowing your own language. - Ned Rorem

"The show is not the show - but those that go" - Emily Dickinson
KT in Japan

Zur CD "3 in I", 2000 rec., 3/2016 aus Japan, Tokyo:

ドイツã®å手クラウス・トロイãƒãƒ«ãƒˆçŽ‡ã„るピアノトリオã«ã‚ˆã‚‹ã€ã‚‚ã†ã²ã¨ã¤ã®å¹»ã®å盤ãŒé™å®šå¾©åˆ»ã€‚

『Nardisã€ã‚„『Full Houseã€ã¨ã„ã£ãŸä½œå“ãŒãƒ”アノトリオ・ファンã‹ã‚‰çµ¶å¤§ãªäººæ°—を誇るクラウス・トロイãƒãƒ«ãƒˆã€‚説得力ã®ã‚る野太ã„ベースã¨åœ§å€’çš„ãªãƒªã‚ºãƒ æ„Ÿã§æŽ»ãç«‹ã¦ã‚‹ãƒ‰ãƒ©ãƒ ã‚’ãƒãƒƒã‚¯ã«ã€ã‚¢ã‚°ãƒ¬ã‚·ãƒƒãƒ–ãªé¢ã‚’最å‰é¢ã«å¼•ã出ã—ãŸã€ã‚¢ãƒŠã‚¶ãƒ¼ã‚µã‚¤ãƒ‰çš„ãª2000年録音盤。正統派ãƒãƒƒãƒ—スタイルã¯å½±ã‚’潜ã‚ã¦ã„ã¾ã™ãŒã€ãƒ•ãƒªãƒ¼ã‚¸ãƒ£ã‚ºã«ã‚‚通ã˜ã‚‹ã‚ˆã†ãªå‡„ã¾ã˜ã„エãƒãƒ«ã‚®ãƒ¼ã‚’噴出ã•ã›ã‚‹ã‹ã®ã‚ˆã†ãªã€ã‚¨ãƒãƒ«ã‚®ãƒƒã‚·ãƒ¥ãªå¥½æ¼”ãŒç¶šãã¾ã™ã€‚


Kunst !

Ein Kunstwerk läßt den Wunsch es zu verstehen erst wachsen. -Walter Levin


BR-KLASSIK: Horizonte. Portrait von Detlef Krenge, 1.3.2016

Klaus Treuheit verfügt über ein breites, stilistisch völlig offenes musikalisches Spektrum, das Klänge der Alten Musik ebenso wie die Errungenschaften der Neuen Musik integriert und improvisatorisch nutzbar macht. Eine Kunst, sinnlich und analytisch zugleich, in der sich zeitliche Ausdehnung auf den Punkt eines Augenblicks verdichtet.


Bernard Groethuysen

Mythes et portraits, 1947

L'enfant & le métaphysicien / Phénoménologie de Kafka
Henri Lefèbvre

Critique de la vie quotidienne, 1974


Raul Brandâo

Se tivesse de recomecar a vida, 1930.


PURCELL

of course, the fantasias for violls
i estimate harnoncourt, 1963, London Baroque, 1984, rose consort, 1995, FRETWORK....


Anomalisa

Do watch this incredible film from the US.


Jean-Claude Éloy

Gaku-No-Michi
Merci, Yehlin Lee!


Chris Youlden

vocal master.
thank you !

"life's the same but time does change - respective of your view"
Bud Powell Trio

" If I Loved You", 1964, slowest ballad in history.


isherwood

a single man, 1964


George Barrow

What a light!
Cafe Bohemia, NY 1954, w. Mingus.
Thank you!


Yusef Lateef - MASTER

Purple Flower, 1961, w. Barry Harris
this is where shorter & hancock came from.
try Snafu!


I Feel A Song Coming On

Beautiful Teri Thornton - magnificent musicians: wynton, clark terry, sam jones, jimmy cobb, britt woodman, freddie green...
chef d'orchestre: master NORMAN SIMMONS!

a marvel, the entire record! - i surely did learn a lot from wynton kelly....do listen to his chorus on What's New & all his accompanyment throughout!
Clark Terry

In Orbit!
w. Monk, Sam Jones & Philly Joe
Thank you!


Jan DeGaetani & Gilbert Kalish

Charles Ives: Songs
A true gem, do listen!

che musicisti!!
leo smit

plays cole porter, w. Jan DeGaetani - sensational, most interesting original-klaviersatz: what a timing, dynamics, touch: control, creating, insomma!
whole record: listen to "ev'ry time we say goodbye" shattering, great!


Gigi Gryce

w. monk, blakey, heath
incredible, 1955, Nica's Dream.


erik satie

reinbert de leeuw!
che meraviglia!!

Mind Ciccolini, 1986, Poulenc/Février, Barbier,
Arnold Metzger

Freiheit & Tod, 1955

Vladimir Jankelevitch: La Mort, 1966
Gesualdo

Delitiae Musicae,Maestro Longhini, Che Meraviglia - Grazie!!!


Kunst !

Der Maler soll nicht bloß malen, was er vor sich sieht, sondern auch was er in sich sieht. Sieht er aber nichts in sich, so unterlasse er auch zu malen, was er vor sich sieht. -Caspar David Friedrich


Inquisitorien - KTMP 9805

Beautiful record! Listen to the splendid Blüthner Grand Piano, 1871 - excellent preparation, too.


Eine Philosophie der Musik

Gunnar Hindrichs: Die Autonomie des Klangs, Suhrkamp 2014
§§ 96 - 99 !!


Ãœberzeugung

It is certain my conviction gains infinitely, the moment another soul will believe in it.
Novalis (Motto in Joseph Conrad: Lord Jim)


Paul Bley Trio

Touching (1965) & Ramblin' (1966) - unsurpassed


Gaston Bachelard - Musique

Ecoutez &
regardez, svp:
http://youtu.be/voquPzwt9UA
et n'oubliez pas: Marie-Pierre Lassus: GB musicien, 2010


Intonation Varieties - Microtonality

Please do listen to my madrigali 2°& 3°libro (cembalo & digital processing) with Yehlin Lee, KTMP 2005


Lento espressivo & Adagio sereno

Elliott Carter, 5th Quartet, Pacifica Quartet, 2007, Naxos


Musica

Ma io, se musica ha da essere, voglio che sia un massaggio serafico sulle cicatrici dell' anima.
Gesualdo Bufalino


Just Intonation

Ben Johnston: 2nd Quartet, 1964.
Versions:
Composers Quartet,1970 & Kepler Quartet, 2006


La Musique

L'âme musicienne, qui participe à son rang à la fécondité illimitée de l'Esprit, développe spontanément en elle une musique intérieure d'essence subtile, antérieure au sens - ainsi fondant la beauté.
Henri-Irénée Marrou


Full House

CD FULLHOUSE KTMP 9112
レア廃盤ピアノトリオ復刻 2014年第一弾ï¼
当店オファーå“ã®ç‚ºã€ã”予約頂ãã¾ã™ã¨ç¢ºå®Ÿã«ã”入手頂ã‘ã¾ã™ã€‚
通常価格 3150円→ãŠå¾—æ„様特価 2950円 1/7締切り
正統派ãƒãƒƒãƒ—スタイルã¨ãƒ¨ãƒ¼ãƒ­ãƒƒãƒ‘らã—ã„リリシズムãŒå‡ç¸®ã•ã‚ŒãŸã€ãƒ”アノトリオマニア垂涎ã®1枚。
Klaus Treuheit Trio ã¨ã—ã¦ã¯ã€ã™ã§ã«ã€ŒNardisã€ãŒãƒ•ã‚¡ãƒ³ã®é–“ã§é«˜ã„評価をå—ã‘ã¦ã„ã¾ã™ãŒã€ã“ã¡ã‚‰ã¯ã•ã‚‰ã«æ¿€ãƒ¬ã‚¢ã§å¥½å†…容ãª5年後ã«ç™ºè¡¨ã•ã‚ŒãŸ1991 年作å“。
都内大型専門店ã®ä¸­å¤ã‚³ãƒ¼ãƒŠãƒ¼ã§ã‚‚高é¡ãƒ¬ã‚¢å»ƒç›¤ã®å¸¸é€£ã§ã‚る本作を是éžãŠæ‰‹å…ƒã«ï¼


Allegro fantastico, Presto scherzando & Andante espressivo

Elliott Carter, 2nd Quartet, Composers Quartet, 1970


AllAboutJazz


Klaus Treuheit
Nardis
2011
Another German jazz talent whose music has become highly collectable is the pianist Klaus Treuheit. His trio album Nardis with bassist Christian Lachotta and drummer Hans- Günther Brodman shows group interaction of the highest order and it is no wonder that the deep lyricism and swing of the group is in demand.
Treuheit has a wide knowledge of jazz tradition and his trio knows the vocabulary of standards and bop. As a composer, he brings in various influences. For instance "Sidran," a tune whose harmonic delicacy is framed by a spicy hard bop blues, and Latin rhythms surface on "Herbstlaub" and bring in a touch of sunshine.
As opposed to the sunshine of "Herbstlaub," the composition "Winterlied" emphasizes the other side of the season, with a melancholy mood and dark and heavy minor chords, but the brooding ambiance is balanced by light melodic lines that sing in the darkness.
It is characteristic of the group that they sing together as a trio and swing with sensitivity. There's a constant variety in the playing of Brodman, and Lachotta carves exquisite motives on the bass. Nardis is a beautiful flower of an album.
Jakob Baekgaard, AllAboutJazz, March 5, 2014


Dal Giappone


hiro | 愛知県 | ä¸æ˜Ž | 17/March/2012
Nardisã¨ã„ã†ã‚¿ã‚¤ãƒˆãƒ«ãªãŒã‚‰ã€Nardisã¯åŽéŒ²ã•ã‚Œã¦ã„ã¾ã›ã‚“。マイルスã®ã‚¹ãƒ”リットをã“ã®ãƒ”アノトリオã§è¡¨ç¾ã—ã‹ã£ãŸã¨ã„ã†ã“ã¨ã§ã—ょã†ã‹ï¼Ÿ1986年録音ã®éš ã‚Œå盤ã¨ã®è¬³ã„æ–‡å¥ã§ã™ãŒã€ç¢ºã‹ã«å¤è‡­ã•ã¯æ„Ÿã˜ã‚‰ã‚Œãšã€ç‘žã€…ã—ã„音ã«æº¢ã‚Œã¦ã„ã¾ã™ã€‚多少リズムã®ã°ã‚‰ã¤ãã¯ã‚ã‚Šã¾ã™ãŒã€æ‰‹æ…£ã‚ŒãŸæ¼”å¥ã‚ˆã‚Šã¯æ–°é®®å‘³ãŒã‚る。本場ã«è² ã‘ã¾ã„ã¨ã™ã‚‹ãƒ¦ãƒ¼ãƒ­åœã®ã‚¸ãƒ£ã‚ºãƒžãƒ³ã®æ°—概ã«ã‚ãµã‚ŒãŸç§€ä½œã ã¨æ€ã„ã¾ã™ã€‚


Each man his own Academy

The thing that makes jazz so interesting is that each man is his own academy....If he's really going to be persuasive, he learns about other academies, but the idea is that he must have that special thing. And sometimes you don't even know what it is.
Cecil Taylor


Entendimento

Mergulhe no que você nâo conhece como eu mergulhei. Nâo se preocupe em 'entender'. Viver ultrapassa todo entendimento.
Clarice Lispector


Freedom

Freedom is a gift not very many people are apt to accept.
Ginger Baker


On Cembalo-playing (CDs KTMP 2005 & 5311, 2013)

Cembalo - means: no pedals, the fingers have to keep pressing the keys down to keep the sound going. Highly sensitive mechanics, overwhelmingly rich in sound & texture at all levels, dynamic nuances far beyond ordinary scope due to the usage of the buff-stop: the various registers can thus be fine-tuned. Contemporary playing techniques - preparations included - allow fresh & surprising sound-textures.


Liner Notes: Madrigali dal 2°&3° Libro, KTMP 2005

Continuity happens: it simply exists for us. If you emphasize it in music, however, make it shift, hesitate: keep it moving, move in circles, spirals: thus creating suspension. You will easily detect & enjoy those moments. Rhythmic-motoric elements are to be found occasionally only (unlike in ethnic music) - they are by no means avoided, though: they are included, combined with microtonal tensions.